Skip to main content Skip to footer

Pressmeddelanden och artiklar

Accenture Technology Vision 2024

AI och andra teknologier blir mycket mer mänsklig och intuitiva. Läs mer.

Endast en femtedel av företagen på väg mot nettonoll, tung industri är nyckeln till att bryta dödläget i utfasningen av fossila bränslen

Tung industri är nyckeln till att bryta dödläget i utfasningen av fossila bränslen. Läs mer.

Regional produktion och digital mognad är nyckeln till företagens långsiktiga överlevnad

Beslutsfattare inom produktion, logistik och drift tillfrågades om deras framtida produktion- och leverantörsinköp. Läs mer.

3 av 4 svenskar drar ner på julklappsköpen – ny undersökning om svenskarnas julkonsumtion

I en ny undersökning från Accenture tillfrågades 500 svenskar om deras inställning till konsumtion inför julen. Läs mer.

Efter AI-boomen – vd:ar saknar förtroende för att den egna organisationen kan motstå cyberattacker

I en ny undersökning från Accenture tillfrågades 1000 vd:ar om deras syn på cybersäkerhet. Läs mer.

Accenture Sverige, Exponential Roadmap Initiative och Microsoft Sverige lanserar ett nordiskt AI-acceleratorprogram för energiinnovationer

Accenture Sverige, Exponential Roadmap Initiative och Microsoft Sverige går samman för att accelerera och skala upp digitala energiinnovationer i Norden genom acceleratorprogrammet Energy Edge. Läs mer.

Accenture Technology Vision 2023: Allt fler tjänster kommer länka samman den fysiska och digitala världen

Årlig rapport undersöker hur teknologin kommer att förändra människors arbetssätt och livsstil. Läs mer.

Upp till 935 miljarder på spel för banker som inte implementerar nya betallösningar

Upp till 935 miljarder kronor står på spel för banker som inte implementerar nästa generations betallösningar. Läs mer.

Bättre kunskap om kunders beteenden nyckel till tillväxt i oroliga tider

Affärsstrategier som utgår från ständigt förändrade kundbeteenden kan leda till nio procentenheters högre tillväxt. Läs mer.

Större tillgång till nya teknologier påverkar konsumenter och företag under 2023

I sin årliga rapport har Accenture identifierat fem makro-trender som väntas förändra maktbalansen mellan konsumenter och företag. Läs mer.

Företag med hög interoperabilitet kan uppnå sex gånger så hög tillväxt

Företag med hög interoperabilitet har större möjlighet att hantera osäkra marknadsförhållanden och uppnå bättre resultat. Läs mer.

Europas företagsledare fortsatt självsäkra trots osäker omvärld

Medan 65 procent av de europeiska företagsledarna håller med om att de står inför den mest utmanande perioden någonsin, uppger majoriteten (77%) att de känner sig säkra på sina organisationers förmåga att öka tillväxten trots den ekonomiska osäkerheten i samhället. Det visar en ny rapport från Accenture. Läs mer.

Ny teknik ger industriföretag snabbare lansering av produkter

Ny rapport har kategoriserat industriföretag världen över, och kartlagt vad som utmärker de mest effektiva bolagen. Läs mer.

Allt större behov av enklare kontakt med myndigheter

Ny rapport visar att efterfrågan på icke-digitala alternativ och ökad säkerhet växer. Läs mer.

Cirkularitet i bilbranschen kan öka lönsamheten i värdekedjor med 50 procent

Bilindustrin behöver flytta fokus från försäljning till fordonets hållbarhet genom hela livscykeln. Läs mer.

Fyra av fem banker planerar att flytta mer än hälften av sin stordatorkapacitet till molnet

Migrering av stordatorer till molnet alltmer vanligt, men implementeringen ställer höga krav på bankerna, enligt en rapport från Accenture. Läs mer.

Konsumenter alltmer intresserade av ”virtual living”

Företag blir allt bättre på att bygga interaktiva virtuella världar, och intresset från konsumenter växer, visar ny undersökning från Accenture. Läs mer.

Störningar i varuförsörjningen kan kosta europeiska ekonomier upp till 920 miljarder euro 2023

Innovativa försörjningskedjor krävs för att övervinna utmaningarna, visar en ny rapport från Accenture. Läs mer.

Årets Tech Vision tar tempen på utvecklingen av metaversum

Årets upplaga av Accenture Technology Vision ger bilden av metaversum som ett ständigt växande nätverk av digitala och fysiska miljöer som möts och möjliggör nya upplevelser. Läs mer.

Hälften villiga att byta bilmärke för en bättre kundupplevelse

Accentures rapport visar att förbättrat samarbete mellan biltillverkare och återförsäljare ger bättre kundinsikter. Läs mer.

2022 blir året då trender och beteenden från pandemin befästs

Fjord Trends 2022 undersöker hur nya beteenden förväntas forma företag, kultur och samhällen under det kommande året. Läs mer.

Två av tre bilköpare sätter hållbarheten främst

Nästan två tredjedelar av konsumenter är ”hållbarhetsmedvetna bilförare”, och klassar sig själva som väldigt eller extremt oroliga för miljön. Biltillverkare kommer därför att behöva utveckla sitt erbjudande för att möta ökade krav på hållbarhet inom bilbranschen, det visar en ny rapport from Accenture. Läs mer.

Mer än hälften av storföretagen hanterar inte cyberattacker effektivt

Mer än hälften (55%) av storföretagen har svårt att effektivt förhindra cyberattacker, identifiera och hantera intrång, samt minska attackernas skada på verksamheten. Det visar en ny studie från Accenture. Läs mer.

Nordiska marknadsförare har halkat efter globala konkurrenter under pandemin

En ny rapport från Accenture visar att nästan 70 procent av marknadscheferna globalt anser att det senaste året har varit väldigt utmanande för deras anställda. Denna siffra är ännu högre för nordiska marknadsavdelningar, 86 procent. Rapporten visar på stora skillnader mellan hur marknadsavdelningar i olika länder har lyckats förändra sitt arbete under pandemin, och att företag i Norden halkar efter sina globala konkurrenter. Läs mer.

Hög innovationsgrad inom digitala betalningar skapar nya utmaningar för svenska banker

Övergången till alltmer innovativa betaltjänster har kraftigt ökat bankers behov av att investera i IT-infrastruktur för att modernisera sitt erbjudande. Det framgår av en global rapport från Accenture. Läs mer.

Accenture förvärvar Sentor och stärker erbjudandet inom cybersäkerhet

Accenture har förvärvat svenska Sentor, en oberoende leverantör av tjänster inom cybersäkerhet och managed security services (MSS). De ekonomiska villkoren kring förvärvet offentliggjordes inte. Läs mer.

Covid-19 har utlöst en våg av innovation inom konsumentbranschen

Covid-19 har förändrat hur människor lever, arbetar och umgås, vilket ökar innovationsgraden. En ny global undersökning från Accenture visar att både återförsäljare inom detaljhandeln samt flera reseföretag nu går från att endast reagera på krisen till att omforma sina tjänster och produkter. Läs mer.

Cirkulär ekonomi kan bidra till att minska utsläppen från fordon med upp till 75 procent fram till 2030

Cirkulär ekonomi i kombination med elektrifiering kan minska koldioxidutsläppen med upp till 75% inom bilindustrin. Läs mer.

Ny studie kartlägger de viktigaste tekniktrenderna de kommande tre åren

Den 21:e upplagan av Accentures årliga rapport Accenture Technology Vision 2021, förutspår de viktigaste tekniktrenderna som kommer att forma företag och branscher under de närmaste tre åren. Läs mer.

Accenture slutför förvärvet av Cygni och stärker erbjudandet inom mjukvaruutveckling

Accenture har slutfört förvärvet av Cygni, ett mjukvaruutvecklingsföretag med branschledande kompetenser inom full stack-utveckling och molnbaserade tjänster. Läs mer.

2021 kommer att omdefiniera 2000-talet, visar ny rapport från Accenture Interactive

Covid-19 har omdefinierat både samhällen och ekonomier, och skapat en våg av innovation som visar riktningen för kommande årtionden, enligt en ny trendanalys från Accenture. Läs mer.

Accenture förvärvar svenska Cygni och stärker erbjudandet inom molnbaserade tjänster och full stack-utveckling

Accenture har ingått ett avtal om att förvärva Cygni, ett mjukvaruutvecklingsföretag med branschledande kompetenser inom full stack-utveckling och molnbaserade tjänster. Läs mer.

Svenskarnas förtroende för banker sjunker i spåren av covid-19

Accentures Global Banking Consumer Study 2020, är baserad på en undersökning med mer än 47 000 konsumenter globalt och bygger på två liknande rapporter från 2019 och 2017. Läs mer.

Accenture ansluter sig till The Exponential Roadmap Initiative och blir partner till 1.5°C Business Playbook

Accenture i Sverige går med i Exponential Roadmap Initiative som partner till “1.5°C Business Playbook". Läs mer.

Klimatförändringar med ökat extremväder hotar elförsörjningen

Mer än nio av tio (95%) företagsledare och högre chefer inom elbranschen tror att klimatförändringar har varit en bidragande faktor till att extrem väderlek påverkat deras eldistribution de senaste tio åren, enligt en ny studie från Accenture. Läs mer.