Skip to main content Skip to Footer

December 02, 2016
International Exchange Program: Välkommen till Indien
By: Anton & Beatrice

För nästan exakt två veckor sedan anlände vi till Punes flygplats i Indien. Våra namn är Beatrice och Anton och de kommande sex månaderna ska vi spendera här i Pune på ett av Accentures offshore center för att lära känna och komma våra indiska kollegor närmare.

När vi klev ut ur flygplanet hade vi lämnat ett kallt och snöigt Stockholm bakom oss och möttes istället av 25 graders värme även om klockan endast var sex på morgonen. Efter flera månaders väntan var vi äntligen här och det var omöjligt att förstå.

Det var en hel del intryck att ta till sig när vi började gå mot vår taxi. Bilar åkte lite över allt och försökte få andra bilar att flytta på sig genom att tuta så mycket som möjligt. Vi hade inte förväntat oss att mötas av så här mycket fart och fläkt så här tidigt på morgonen.

Nyanlända till Pune

På vår första arbetsdag fick vi ett bra välkomnande. Vi blev upphämtade av en indisk kollega på vårt hotell även om vi inte hade bett om det. De indiska kollegorna var även mycket måna om att ta med oss på te-pauser och såg till att vi inte beställde allt för stark mat under lunchen.

Här i Indien möttes vi däremot av ett problem ganska snabbt, då det har varit omöjligt för oss att få tag på några kontanter. Den indiska regeringen har nämligen bestämt att göra två valörer ogiltiga för att förhindra svarta pengar. Köerna till bankomater och banker har varit timtals långa, men för det mesta har det inte funnits några kontanter alls att få ut. Det ska bli spännande att se hur vi klarar oss utan kontanter då man är mycket mer beroende av det i Indien jämfört mot Sverige. Hittills har vi fått mycket hjälp av både våra finska och indiska kollegor, vilket vi är tacksamma för. Vår första helg bestämde vi för att spendera runt Mumbais sevärdheter tillsammans med två av våra Accenture kollegor som båda är här i Pune under några veckor. Vi tog in på ett av de finaste hotell vi varit på (till priset av ett normalt svenskt hotell) med stor härlig pool med utsikt över Marine Drive och vattnet. Vi gav oss sen ut på Mumbais gator för att hinna se så mycket av staden som möjligt. Vi besökta Gateway of India, the Taj Mahal Palace hotel, Hanging Garden, ett hinduiskt tempel och åt fantastisk mat bland mycket annat. Hela vår helg underlättades stort av att ha en lokal kollega med oss som kunde guida oss genom det indiska systemet och språket.

Första stoppet i Mumbai blev Gateway of India

Vi tog oss också en titt på det välkända Taj Mahal Palace hotel

Beatrice poserar i den vackra Hanging Garden​

IEP

Det var minst sagt folktätt på Mumbais tågstation

Anton känner sig som barn på nytt och gör bomben flertalet gånger i poolen

Mumbai är en väldigt stor stad och utan bil kommer man inte långt. Tack och lov är taxi billigt då vi aldrig skulle vilja köra själva i den kaotiska indiska trafiken. Vi träffade även på vår första viltgående ko mitt i staden och det var fascinerande att se hur ostört den fick vandra var den än ville. På söndagskvällen var det däremot dags att åka hem och göra sig redo för nästa arbetsvecka. Mumbai får tummen upp av oss och det kommer troligen bli fler besök i storstaden.

IEP

Första kon som vi har sett vandra runt fritt. Beatrice närmar sig med skräcklblandad förtjusning

Vi tog oss också tiden att titta på den vackra solnedgång i Mumbai

Under vår andra vecka fick vi mer besök av fler kollegor från Sverige. Vi gick ut och åt på en restaurang som heter Barbeque Nation. Här bjöds det på en grillbuffé och en indisk buffé. Hit kommer vi garanterat gå fler gånger!

Restaurangbesök på balkongen hos Barbeque Nation

Som sagt har vi varit i Indien i två veckor nu. Båda två trivs av att vara här och vi njuter varje dag. Vi ser verkligen fram emot det kommande halvåret och vill lära känna både Indien och våra indiska kollegor bättre. Vi hoppas ni har det bra där hemma så hörs vi här på bloggen om en vecka igen!

Popular Tags

More blogs on this topic