Skip to main content Skip to Footer

Anton & Beatrice
April 25, 2017

Hej där hemma!

Vi närmar oss slutspurten av vår vistelse här i Indien. Lite mindre än en månad kvar innan vi är på svensk mark igen. Vi har många saker kvar på vår checklista att göra innan vi lämnar, men vi ser ändå fram emot att komma hem snart igen.

Sedan vår vistelse i Gurgaon har vi hittat på mycket roligt. Bland annat tog vi en långweekend för att besöka Agra och Jaipur. Vi började en bilresa på torsdag kväll efter jobbet för att åka mot staden Agra. Även om vi har börjat bli vana med den annorlunda körstilen här i Indien, slog nog den här resan alla rekord. Vår chaufför började nämligen köra i fel riktning på motorvägen fast det var helt kolsvart ute och att det kom bilar i motsatt riktning, men det verkade bara vara vi som tyckte det här var läskigt.

Sent på natten kom vi fram till Agra och tog in på ett hotell. Fredag morgon gick vi upp tidigt för att besöka ett av världens nio underverk, Taj Mahal. Ett tips från oss så här i efterhand är att absolut inte planera ett besök till Taj Mahal på en fredag, då hela området är stängt för städning och omringas av en hög mur. Däremot fanns det en mer öppen vy där vi kunde njuta av utsikten och ta en hel del bilder av byggnaden. I Agra besökte vi även Agra Fort, vilket är en byggnad som helt är byggd i röd sandsten.

Anton poserar med Taj Mahal.​

Agra Fort​.

Agra Fort Fredag eftermiddag fortsatte vi vår resa till nästa destination som var staden Jaipur. Under den här bilresan tog istället bensinen slut i taxin och vi blev stående mitt i all rusningstrafik. Det som är lite imponerande är att alla problem som skapas här alltid löser sig relativt snabbt. Efter en kort väntan kom en kompis till chauffören med en dunk bensin och vi kunde fortsätta vår resa.

Jaipur är Rajasthans huvudstad och kallas för Indiens rosa stad eftersom det finns en hel del byggnader med färgen rosa i stadens kärna. Några av stadens måsten som vi besökte var Amber Fort, Jantar Mantar, Hawa Mahal och Narhargarh Fort. I Jaipur finns det även en hel del marknader som vi shoppade lite ifrån. Däremot var vi tvungna att pruta lite då priserna troligtvis ökade med 200 % när vi utan lokalinvånare klev in. Vi fick ner priserna mycket, men vi insåg snabbt att vi var en bra deal för försäljarna, då de verkade lite väl glada när vi lämnade.

International Exchange Program: Långweekend i Agra och Jaipur​

Elefanter som traskar längst Amber Fort.

En selfie under audio-guidningen i Amber Fort.

Jantar Mantar som är ett monument som består av 19 enorma astronomiska instrument.

Hawa Mahal.​

Hawa Mahal. Här satt förr i tiden hovets kvinnor och blickade ut över staden.​

Häftig utsikt över Jaipur från Narhargarh Fort.​

Under vår vistelse i Jaipur firades även högtiden Holi i Indien. Den här högtiden firar de genom att slänga färg på varandra ute på gatorna, gamla som unga. Våra kollegor hade skrämt upp oss och sagt att de troligtvis kommer slänga färg på oss om vi promenerar på gatorna. Därför gick vi runt hela helgen i träningskläder och blev besvikna när ingen vågade slängde färg på oss. Däremot firade vi själva Holi på söndagskvällen på flygplatsen innan vi åkte hem.

International Exchange Program: Långweekend i Agra och Jaipur​

Det fanns många försäljare av färg under Holi-helgen.​

Ett lugnare firande av Holi på flygplatsen.

Det var allt för oss denna gång!

/ Beatrice & Anton

Missa inte att följa Beatrice och Anton på deras äventyr i Indien på vår blogg för vårt International exchange program: https://bit.ly/xxxxxx