Skip to main content Skip to Footer

Joel och Sara
Våra konsulter på vårt Accenture International Exchanage Program 2017
March 29, 2018

Accenture International Exchange Program: Hela gänget är samlat!

För första gången sedan vi åkte ifrån Sverige har nu hela gänget samlats. Det var de sydligare delarna av Indien, närmare bestämt delstaten Kerala som blev platsen för ett väldigt kärt återseende. För Niko och Anthon var det en något längre resa att ta sig ner från Delhi medan vi övriga knappt hann lyfta med flygen innan vi hade nått vår destination – Kochi. Troligtvis är Keralas kustremsa det varmaste och fuktigaste vi fått uppleva i Indien än så länge, men det avskräckte oss inte utan den tropiska hettan gav snarare en extra skjuts till weekendkänslan. I Kochi passade vi på att se oss omkring i stadsdelen Fort Kochi som är en halvö som gränsar mot öppet hav. För oss från inlandet var det särskilt härligt att få andas lite havsbris. Det var också intressant att se hur lokalbefolkningen gick till väga för att fiska.

Dessa stora konstruktioner användes för att höja och sänka stora nät, och användes mycket flitigt i området. Utöver att fånga oväntat mycket fisk precis för att vara precis vid stränderna fångade de även flertalet turister, så man kan nog lugnt säga att de hade ett dubbelt syfte.
Förutom att se på kreativt fiske fick vi även en kortare privat spelning av en indisk man som bar på en gitarr med två strängar.

Group of people standing by the beach

Vi hade stora förhoppningar på honom och hans två strängar, men när han senare avslöjade att hans band inte hade slagit igenom ännu så var det ingen som var särskilt förvånad.

Group of people eating in the restaurant

Kochi avrundades med några kalla kokosnötskaffe och sedan bar det av mot Alleppey, resans huvuddestination som saknar egen flygplats.

Group of people in the car

Efter en två timmars bilresa i en alldeles för liten bil behövde vi alla lite luft, och vi blev inte besvikna efter att ha promenerat till vad vi trodde skulle vara ”just another beach”. Vi kom fram precis lagom till solnedgången och där bjöds vi på en av de finare stränder vi sett i Indien, med blått vatten som måste ha varit närmare 30 grader varmt.

Group of people standing by the beach

Några strandfoton senare var vi på väg till en restaurang i närheten. I Kerala serveras inte alkohol förutom på finare hotell, men efter att ha upptäckt Lemonana så var det ingen som brydde sig om den saken. Denna syrliga, iskalla och precis lagom söta dryck som liknades vid en Virgin Mojito förtjänar sitt eget blogginlägg, men för tillfället får vi nöja oss med att det var precis vad vi behövde där och då.

Green shake

Kvällen avrundades med ytterligare en överdrivet trång resa, denna gång knökade vi in fyra personer i en auto/rickshaw/tuk tuk (kärt barn har många namn). Inte nog där, snart drog föraren upp ett skynke och i ”bagageutrymmet” (ja, ni kan ju tänka er hur stort bagageutrymmet på en tuk tuk är) fick vi plats ytterligare tre personer vilket var alldeles perfekt för att ingen skulle bli kvarlämnad. Nästa dag var det dags för resans huvudaktivitet, husbåt. Alleppey är känt för sina backwaters och husbåtar som glider runt i dessa, och de tre timmarna som vi gled runt i de lugna vattnen var en behaglig kontrast till våra vardagar som konstant är fulla med nya intryck.

Group of people relaxing near the lake

Det markerade resans slut för de flesta av oss som vände hemåt till Bangalore och övriga hemvister. Veckan som följde gick av bara farten som de flesta veckor gör nu när vi verkligen har bott in oss här, och på fredagen bar det av igen. Vi gick lite tidigare från jobbet för att hinna med flyget till Chennai, det var dags att fira Ebbas födelsedag! I och med att det var vår andra resa till Chennai var vi inte lika inställda på att se och göra allting nytt, utan tänkte mer att vi skulle ha en trevlig helg med våra vänner. Sagt och gjort! Lite sightseeing övergick i en härlig brunch, och några pooltimmar senare var vi på en tapasbar med flera av Ebba och Malins vänner och dansade loss!

Different pictures in the city

Det blev sen en lite lugnare söndag med shopping och café-häng. Nu har vi att se fram emot en kort vecka med besök från våra kollegor från Sverige, följt av en planerad långhelg i norra Indien när hela gänget ska samlas på nytt. Mer om det i kommande blogginlägg!

/Sara & Joel

Get the biggest stories of the week, delivered to your inbox.